Imate sjajnu poslovnu ideju i želite da znate da li je ona inovativna? Želite da oko te ideje da pokrenete svoj startap? Hoćete da se upustite u sve to, ali ne znate kako? Ako je vaš odgovor na ova pitanja DA, predlažemo da nastavite da čitate ovaj tekst, jer ćete ovde pronaći odgovore i smernice koje vam mogu pomoći.

Šta je inovacija?

Hajde za početak da se pozabavimo nekim osnovnim terminima. Prvo ćemo definisati šta je u stvari inovacija.

Inovacija je primena novog ili značajno unapređenog proizvoda (dobra ili usluge) ili procesa, novog marketinškog metoda ili novog načina organizacije poslovanja, radnog mesta ili eksternih odnosa.

Ovu formalnu definiciju koristi organizacija OECD u svom Oslo priručniku za sakupljanje i interpretaciju podataka o inovacijama.

Drugim rečima, inovacija je bilo koje unapređenje koje neka organizacija ili tim primenjuju u svom poslovanju. Inovacija je ono što je novina i što procese i poslovanje te organizacije čini drugačijim.

Često se dešava da mešamo pojam inovacije i invencije. Invencija je novi pronalazak, odnosno izum i predstavlja globalnu novinu. Invencija mora da bude nešto zaista novo i posebno, nešto što možete da patentirate i nazovete svojim. S druge strane, inovacija predstavlja primenu invencije i njenu komercijalizaciju,

Da bi stvari bile jasnije, evo nekih veoma jednostavnih primera:

  • invencija je točak, a inovacija je bicikl, automobil, električni skuter.
  • invencija je laser, a inovacija je laserski štampač, laserska medicinska aparatura, CD čitač,
  • invencija je mikročip, a inovacija računar, mobilni telefon, robot.

Ukoliko znate kako na drugačiji način da primenite ono što već postoji i da drukčije složite poznate elemente da biste kreirali novu vrednost, vi zapravo inovirate. Vaša sposobnost da inovirate otvara prostor da na osnovu te inovacije ostvarite zaradu i tako budete konkurentni na tržištu.

Šta se dešava kada inovacija može da se unovči?

Sada dolazimo do zanimljivog dela – u momentu kada shvatite da vaša inovacija može da ostvari zaradu i da samo zbog toga što neku stvar u svojoj organizaciji radite drugačije možete da ostvarite profit, vreme je da počnete da razmišljate o pokretanju svog startapa.

Inovacija koja može da generiše zaradu je zapravo i osnov svakog startapa. Samo zato što stvari rade na drugačiji način startapi se smatraju pokretačima inovacija i motorom koji današnje društvo gura napred.

Šta je startap?

Sigurno ste već gomilu puta čuli za reč startap, pa hajde da sada razjasnimo šta je to zapravo.

Startap je privremena organizacija koja traga za skalabilnim i ponovljivim modelom poslovanja.

Ovu definiciju je dao Stiv Blenk, profesor na Stenford univerzitetu, koji se već godinama bavi izučavanjem i radom sa startapima.

Hajde da ovu definiciju razjasnimo da bismo je lakše razumeli:

  • Startap je privremena organizacija – dakle, startap ne mora da bude firma koja je registrovana u APR-u. To može da bude i tim ljudi koji su neformalno okupljeni sa ciljem da razrade neki ideju. Ako je tim ipak registrovan kao neki pravni oblik firme, to ih sa druge strane ne sprečava da budu startup. Za ovu organizaciju se kaže da je privremena zato što ona još uvek nema klasičan oblik i organizaciju koju firme obično imaju. Drugi razlog “privremenosti” je taj što se često dešava da se tim formalizuje tek pošto počne zaista da generiše neke ozbiljnije prihode.
  • Startup traži ponovljivi model poslovanja – to znači da startup posluje na bazi inovacije i da još uvek ne zna da li će ta inovacija pronaći put do svojih kupaca. Čim uspe da pronađe svoje tržište i kupce i da im uvek na isti način proda svoj proizvod/uslugu startup je uspeo da pronađe repetitivan model poslovanja.
  • Startup mora biti skalabilan – odnosno, mora uz minimalna ulaganja biti u mogućnosti da svoj biznis poveća za 10, 100 ili 1000 puta. Ovako nešto nije moguće ako se bavite klasičnim poslastičarstvom, ali jeste ukoliko izmislite novi način pakovanja i distribucije sladoleda (recimo neku vrstu sladoleda u prahu). Pošto je skaliranje najčešće u tehnološkim kompanijama, obično se startupi vezuju upravo za visoke tehnologije.

Kako da pokrenete svoj startup?

Sada, kada znamo šta je inovacija i šta je startup, hajde da se vratimo na početak naše priče – vi imate svoju ideju, koja je inovativna i želite oko nje da pokrenete svoj biznis. Hajde sada da vidimo kako to možete da uradite?

Evo par saveta i jednostavnih koraka koji će vam pomoći:

  1. Saznajte da li je vaša ideja zaista inovativna – pre nego što se upustite u celu ovu priču morate znati da li je vaša ideja inovativna. Uradite dobro svoj domaći i istražite ko još to tako radi, šta vi možete da uradite bolje/drugačije, zašto ćete baš vi biti bolji u tome? Ovaj posao možete da počnete jednostavnom Google pretragom, a da ga onda nastavite kroz direktnu komunikaciju sa ljudima/kompanijama koji rade nešto slično tome što radite i vi. Nemojte se stideti da im pišete i pričate sa njima ne bi li saznali šta tačno i na koji način oni rade.
  2. Okupite tim koji želi da razvija ovu ideju sa vama – sve je bolje kada se radi u timu, pa čak i razrada vaše ideje. Probajte da pronađete ljude u svom okruženju koji će vam pomoći na ovom putu. Idealno bi bilo da ti ljudi imaju neke veštine koje vama nedostaju, pa da možete da se dopunjujete i zajedno gradite nešto novo.
  3. Probajte da naučite što više možete o vođenju biznisa – iako ste uvereni da znate sve, ipak savetujemo da se priključite nekom kursu, startup školici ili programu koji će vam pomoći da saznate kako tačno i šta treba da radite. Ako zaista sve to već znate, ovo će biti prilika da se podsetite i čujete stvari iz drugog ugla. Takođe, to će biti sjajno mesto da upoznate potencijalne partnere, članove tima ili ljude koji vam mogu biti podrška na tom putu. Ovakvih programa ima širom Srbije i obično ih organizuju grupe koje se bave neformalnim deljenjem znanja. Toplo preporučujemo da pronađete program koji vama najviše odgovara i da krenete da ga pohađate. Još jedna važna stvar – ovi programi su često besplatni.
  4. Radite konstantno i budite uporni – da biste uspeli u svojoj zamisli morate biti vredni i konstantni. Drugim rečima, neće vam vredeti ništa ako imate najveću inovaciju koju je svet video, ako na njoj ne radite i niste uporni na svom putu. Samo budite svesni da na sličnoj ideji radi bar još 5 različitih timova širom planete, i da će oni neće lenčariti, pa zato bolje prionite na posao
  5. Kada shvatite da ste na pravom putu vreme je da posetite APR – čest je slučaj da se ljudi okupe oko ideje i krenu da rade na njoj dok su zaposleni. Ono što razvijate u slobodno vreme često ne generiše nikakve prihode, pa se ljudi često odlučuju da sede na obe stolice istovremeno. Ovakav pristup ima i prednosti i mana, jer sa jedne strane ne morate odmah da razmišljate o zaradi (bar ne dok ne razradite sve detalje) a sa druge strane, sam razvoj će teći mnogo sporije ukoliko mu se posvećujete samo povremeno i posle napornog radnog dana. Na vama je da izvagate šta vam je činiti i za koju opciju želite da se opredelite. Ono što je važno da znate je da ne morate da otvarate svoju firmu dok ne budete sigurni da zaista tome možete u potpunosti da se posvetite. Tek kada rešite da je vreme da se 100% posvetite svojoj inovaciji i građenju biznisa oko nje, onda možete da pokrenete postupak pravnog registrovanja vaše kompanije.

A sada, na posao. Krenite korak po korak da razrađujete svoju inovativnu ideju i budite istrajni u tome. Kao što vidite, put nije lak, ali na kraju može da donese veoma dobre rezultate. Na vama je da odlučite koliko daleko želite da idete.