Nova godina je sjajan povod za darivanje, pa tako i mi imamo poklon za vas – mali startap rečnik. Ovaj rečnik će vam pomoći da se lakše snađete u svetu startapa i razumete o čemu se zapravo radi kada ljudi oko vas počnu da koriste te čudne i strane izraze.

Naš mini startap rečnik sadrži 15 osnovnih pojmova sa kojima ste se verovatno već susreli. Pošto ćete ih sretati sve više dok budete dalje radili na svojim idejama, ovde ćete pronaći sažeta i jednostavna objašnjenja za neke od najčešće korišćenih izraza u startap zajednici. Primetićete da su mnogi izrazi na engleskom, iz prostog razloga što na srpskom nemaju adekvatan prevod. Zato smo ih zadržali u izvornom stanju i objasnili šta zapravo znače.

Da ne dužimo, prelazimo odmah na stvar i predstavljamo vam naš mini startap rečnik:

Anđeli investitori (poslovni anđeli) – imućan pojedinac ili grupa koja ulaže određenu sumu novca u biznis koji počinje svoje poslovanje. U zamenu za svoj ulog anđeli najčešće dobijaju udeo u vlasništvu novog biznisa. Često su i savetodavci i pomažu da se novi biznis dalje razvije. Ako su organizovani kao grupa (ili mreža) često zajedno investiraju i zajedno traže savetodavce i mentore za biznismene početnike. Njihov interes je da povećaju svoj inicijalno uloženi kapital prilikom daljih dokapitalizacija samog startapa. Veoma su popularan izbor za rano finansiranje startapa, naročito zbog svoje mentorske uloge koju često imaju.

Biznis model kanvas – dijagram koji pomaže firmama da shvate u kojim okvirima posluju. Biznis model kanvas biznisima omogućava da bolje sagledaju vrednost koju donose svojim kupcima, same kupce, svoju infrastrukturu i finansije. Naročito je koristan biznisima u ranim fazama razvoja i startapima jer omogućava da na jednom listu papira sagledate svoje celokupno poslovanje. Ovaj konkretan model je prvi ponudio Aleksandar Osvalder 2008. Model postaje veoma popularan, tako da danas možete naići na različite modifikacije i prilagođavanja za različite niše.

Customer development – proces isprepletan sa razvojem samog proizvoda i podrazumeva stalan kontakt sa tržištem i kupcima koje ciljate da privučete. Customer development predstavlja potragu za repetitivnim i skalabilnim poslovnim modelom koji čete moći da primenite u razvoju svog startapa. Sam proces se sastoji iz četiri faze i svaka od njih podrazumeva niz konkretnih akcija. Poenta svake od njih je stalna interakcija sa tržištem i kupcima i prilagođavanje proizvoda njihovim zahtevima. Tvorac ovog koncepta je Stiv Blenk, koji je sam proces opisao u svojoj knjizi “Startup Owner’s Manual”. Za one koji žele da znaju više, preporučujemo ovaj tekst.

Elevator pitch – kratko i jezgrovito objašnjenje ideje, proizvoda ili kompanije koje omogućava slušaocu da odmah i nedvosmisleno shvati o čemu je reč. Premisa koja stoji iza ovog izraza je da imate jedan minut ili manje da zainteresujete suprotnu stranu da vas sasluša. Sam izraz je nastao kao hipotetička situacija gde u liftu srećete svog idealnog investitora i imate samo toliko vremena koliko liftu treba da stigne do odredišta da ga “kupite” svojom pričom.

Growth hacking – širok pojam kojim se obuhvata mnoštvo marketinških tehnika koje imaju za cilj da se dođe do veoma brzog rasta. Tačnije, poenta korišćenja ovih tehnika je da startap dođe do što većeg broja korisnika i kupaca za što kraće vreme, trošeći pri tom minimum sredstava. Izraz je skovao Šon Elis 2010. godine.

Investitor – osoba, grupa ili pravni entitet koji ulaže kapital očekujući da će za određeno vreme taj kapital porasti i biti isplaćen u celosti ili u ratama. U startap kompanijama investitori kupuju deo vlasništva nad firmom da bi ga kasnije, kada samom startapu poraste vrednost, prodali uz određenu dobit. Postoje različiti tipovi startap investitora, a jedan od najpoželjnijih su investitori koji pored novca, sa sobom nose i određeni socijalni kapital i znanje.

Investicija – alokacija novca uz očekivanje neke koristi u budućnosti. Ta korist se zove povrat investicije. Investiranje u startap kompanije se smatra rizičnom radnjom jer je procenat uspeha startapa dosta mali (samo 10% uspe da se probije na tržište). Međutim, investiranje u startape koji uspeju je veoma unosno, tako da dobit koja se ostvari često nadmašuje gubitke koji su ostvareni u neuspelim investicijama

MVP – tačnije, minimum viable product je osnovna verzija vašeg proizvoda koju vaši kupci mogu da testiraju i daju vam povratne informacije. Na temeljima MVP-ja se kasnije gradi zaokružen proizvod. Više detalja o MVP-ju i tehnikama koje se koriste da bi se napravio MVP možete da pročitate u ovom članku.

Poslovni model – plan koji opisuje kako poslovna organizacija stvara, isporučuje i generiše vrednost. Poslovni model je veoma važan deo biznis strategije svakog preduzeća, a u startapima naročito dobija na važnosti. Pošto je u startapima promenljiva kategorija (jer ne postoji jasno definisan način na koji startap stvara, isporučuje i generiše vrednost) klasičan poslovni model nije primenljiv. Zato se koriste inovativne tehnike određivanja poslovnog modela, kao što je biznis model kanvas, opisan gore.

Pivot – sama reč bi se mogla prevesti kao stožer ili osovina oko koje se nešto okreće, međutim u poslovnom svetu ima drugačije značenje. Pivot predstavlja radikalan zaokret u poslovanju, često motivisan nekim novim saznanjima o prirodi poslovanja. U startap svetu je veoma poželjna osobina i preporučuje se prilikom svakog novog saznanja do kog startap dođe kroz “Customer development” proces (objašnjen gore) ili na neki drugi način.

Pitch – prezentacija poslovne ideje u određenoj formi koja je koncizna, jezgrovita i jasna slušaocu. U zavisnosti od prirode publike i potreba startapa, postoje različite vrste pičeva. Najčešći su pičevi investitorima kojima se prikupljaju novčana sredstva za razvoj inovativnog biznisa. S druge strane postoje pičevi namenjeni kupcima, korisnicima, budućim zaposlenima, i slično. Specifična vrsta piča je “elevator pitch” opisan ranije.

Startap – privremena organizacija koja traga za ponovljivim i skalabilnim poslovnim modelom. Privremena, jer startap prestaje to da bude kada pronađe svoj ponovljivi, skalabilni poslovni model i postaje zrela kompanija. Ponovljiv i skalabilan poslovni model znači da uvek i na isti način može da se isporuči neograničen broj proizvod ili usluga uz minimalne troškove izrade. Više o tome šta je startap i kako da pokrenete svoj startap oko svoje inovativne ideje možete da saznate jednom od naših prethodnih članaka.

Talenti – u startap svetu talenti su najvažniji resurs koji postoji. Ovaj izraz se koristi za osobe koje imaju određeni set veština i znanja koje su poželjne u ovakvim poslovnim organizacijama. Pored inženjera i programera, pod talente u startap svetu spadaju i prodavci, marketari, ljudi koji razvijaju sam biznis, i još mnogo različitih profesija.

Trakcija – određeni broj kupaca ili korisnika koji pokazuje da vaš startap zaista radi nešto u realnom svetu. Ovo je jedna od najvažnijih metrika koju će potencijalni investitori posmatrati kada razmatraju vaš startap kao poželjno mesto za svoj kapital. Broj koji određuje koliko je trakcije dovoljno je proizvoljan i zavisi od konkretnog slučaja.

VC fond – venture capital fondovi, odnosno fondovi rizičnog kapitala su investicioni fondovi koji ulažu kapital u startape i mala i srednja preduzeća koja imaju veoma jak potencijal da porastu. Ovakve investicije se karakterišu kao rizične zbog same prirode biznisa u koje ulažu (90% startapa ne preživi prvu godinu poslovanja). S druge strane ove investicije su izuzetno unosne zbog velikog obrta koji omogućavaju kada startap uspe da izađe na berzu.

Uz naš mini startap rečnik tim koji je sproveo projekat “Inovacije na delu” vam u Novoj 2020. želi da vaše inovativne ideje lakše nađu put do svojih korisnika i investitora koji žele da je podrže. Sve najbolje i družimo se ponovo uskoro!